Het mediajaar 2021: overal corona, toch lichtpuntjes

Bereik websites daalt flink door minder grote evenementen; social media groeien tegen de stroom in; ook op tv-gebied en online enkele mooie successen

Bron: KNBB Carambole 10 januari 2022

In eerdere publicaties hebben wij u uitgebreid meegenomen in de cijfers, duiding en het belang van websites en social media. (2019) Een jaar na deze publicatie legden we uit dat ieder KNBB sociaal medium een andere doelgroep & boodschap heeft, en waarom dit zo is. En een maand later, in december 2020, konden we jubelen over het beste website en (social) media jaar uit onze historie, niet alleen door zichtbaarheid van onze evenementen maar zeker ook omdat het publiek massaal naar onze websites kwam voor de meest recente corona-informatie.

Websites dalen – maar minder erg dan gezien de omstandigheden had gekund

Het zal geen verrassing zijn dat 2021 een behoorlijke trendbreuk betekende. We waren met zijn allen coronamoe doordat competities niet konden doorgaan en door het door velen van ons gevoelde gebrek aan perspectief, en er waren derhalve ook op de websites minder verslagen van evenementen of interessante gebeurtenissen. Mensen kwamen minder naar KNBB.nl of de sectiesites voor coronainformatie, en informatie over competities of evenementen was er slechts een beperkt gedeelte van het jaar. Zowel KNBB.nl als Carambole.nl halveerden – naar resp. 272.000 en 163.000 paginaweergaven. Poolbiljarten.nl en Snooker.nl bleven stabiel (resp. 86.000 en 37.000 paginaweergaven, in beide gevallen met een duidelijke groei in de laatste maanden door de toegenomen hoeveelheid unieke content), en Driebanden.nl steeg zelfs (naar 172.000 weergaven, met een ongekende piek tussen 10 en 12 november rondom de World Cup Veghel). Hierdoor werd de overall daling iets gedempt.

Het totaal aantal paginaweergaven over alle sites daalde van het record van vorig jaar 1.18 miljoen naar 731.000 in 2021: een daling van 38%, maar gezien de corona-omstandigheden een nog altijd zeer respectabel aantal. Met dus de grootste klappen voor KNBB.nl (deels ook omdat i.t.t. voorgaande jaren artikelen op sociale media die op zowel KNBB.nl als een sectiesite staan nu vrijwel altijd worden gedeeld vanuit de sectiesite, mede ook om de zichtbaarheid van deze sectiesites te vergroten – al beperkt dit dus wel het aantal hits op KNBB.nl) en voor Carambole.nl (dat traditioneel veel terugkerende bezoekers heeft voor de competitiepagina’s, maar dit jaar dus een stuk minder).

Totaal aantal gebruikers over alle sites daalde van 265.000 naar 193.000, maar dat was nog altijd ruim meer dan de 167.000 uit 2019. Opvallend is dat Carambole.nl wat betreft aantal gebruikers dit jaar is ingehaald door Driebanden.nl én ook door Poolbiljarten.nl, wat een indicatie is dat Carambole.nl nog wel vrij goed de vaste groep spelers en echte liefhebbers aan zich bindt, maar minder succes heeft in het aantrekken van bezoekers van buitenaf. Dit mogelijk ook door de relatief beperkte hoeveelheid nieuwsartikelen en video’s.

Lees verder op de website van KNBB Carambole

Dit vind je misschien ook leuk...